Citizen activism challenges protected media oligopoly

first_img Receive email alerts ChileAmericas Journalists face archaic sanction of capital punishment in some parts of the world November 11, 2020 Find out more August 17, 2011 – Updated on January 20, 2016 Citizen activism challenges protected media oligopoly Chile: RSF calls for exemplary investigation into Chilean photographer’s murder July 6, 2020 Find out more News News Forum on Information and Democracy 250 recommendations on how to stop “infodemics” November 26, 2019 Find out morecenter_img ChileAmericas Follow the news on Chile Organisation News “A new Chile is born,” said President Sebastián Piñera as he personally welcomed 33 miners at the surface after their spectacular rescue from a collapsed mine in the Atacama desert 10 months ago. The country has indeed changed since then but not as La Moneda palace’s current occupant expected. Students are staging massive protests against an inegalitarian and expensive education system. Civil society groups and ecologists have been campaigning against the HydroAysén dam project, with some success on the legal front. Miners still have to endure terrible conditions and still get paid badly, but they will be staging angry celebrations on the first anniversary of the rescue of “the 33.” In the south, the Mapuche indigenous minority is winning new support for its land and cultural demands. In Santiago, students have staged several occupations of Chilevisión, a TV station that Piñera owned before he became president. And despite police repression, there have been more than 500 protests marches in the capital alone since the start of the year. During a visit to Chile in June for the 20th anniversary of community radio station Radio Tierra, Reporters Without Borders saw how the issue of news and information is playing a central role in this upsurge of citizen unrest. Participants in online, community and alternative media, representatives of civil society groups and foreign journalists all see the protests as a challenge to a political, economic and media system inherited from the Pinochet years. During the last 20 years of rule by the Concert of Parties for Democracy, media ownership continued to be concentrated in very few hands, hindering pluralism and leading to conflicts of interest. Is the media oligopoly about to be broken? Concert and concentrationCause, Análisis, Apsi, Fortín Mapocho, La Época – these names do not mean much to the generation of students now on the streets. These magazines nonetheless played a major role in the advent of a new era, the 1988 referendum that ended the dictatorship and opened the way for the Concert of Parties for Democracy, a coalition of Christian Democratic and centre-left parties, to come to power two years later. Founded on the basis of the 1987 campaign for a “No” vote to Pinochet and backed by the then dissident press, the coalition finally put an end to 17 years of direct censorship. It was a great achievement, but many say it was not enough. Former Cause journalist Francisco Martorell, vice-president of the College of Journalists from 2006 to 2008 and now editor of El Periodista, a monthly with a print-run of 12,000 copies and a well-known online version, is very critical of the Concert’s 20-year record. “Cause, Fortín and the other magazines of that tendency survived for a while thanks to the external aid that was organized under the dictatorship. After 1990, the media ceased to be a priority for the government, which regarded the return to democracy as a given and never touched the system of subsidies established under Pinochet. This system, which had resulted in the disappearance of the opposition press, killed if off again after the return to democracy, although it had just barely been revived. To cap it all, there are now fewer print media in Chile than there were at the end of the dictatorship!” The Chilean media have been characterized since then by an extreme concentration of ownership. One example is the Spanish media group Prisa (publisher of the Madrid-based El País newspaper), which owns nearly 60 per cent of Chile’s radio stations. But the leading cases are the two national media oligopolies – the El Mercurio group, publisher of the daily El Mercurio, and Copesa, owner of the daily La Tercera and the leading magazine publisher. These two media conglomerates were the sole beneficiaries of the subsidy system established under the dictatorship, worth 5 million dollars a year, and have continued to be its exclusive recipients since 1990, leaving the rest of the media to face the vagaries of the market without any form of cushion.Mauricio Weibel, now the correspondent of several foreign news media, has participated in five attempted media projects in recent years. “Without the Internet, it would be completely impossible to launch any kind of alternative media,” he said. “Distributing newspapers is already difficult because of this country’s very special geography. To print a newspaper, you have to turn to the oligopolies. And it is the same for distribution, because they own the sales outlets. As for radio stations, they are owned by a private sector which in this country is completely indistinguishable from the financial sector.” One that decides how the much-needed advertising is allocated, without any public oversight.Long wait for radio stations “If this model is now being questioned, it is partly because Sebastián Piñera’s government, which has part of its origins in the pro-Pinochet right and is closely linked to the dominant economic groups, is interested solely in maintaining it,” a journalist told us. There could be a long wait for the many community media, which still lack funding and legal status. Hopes could nonetheless be better founded now than during the Concert era in 1994, when a law on low-power radio stations was adopted at the time of the succession from President Patricio Aylwin to Eduardo Frei. This law, the first of its kind in Chile, legalized community-type radio stations with a transmitting power limited to 1 watt. It was passed despite strong resistance from the conservative opposition, which wanted to penalize such broadcasting as illegal. During Michelle Bachelet’s presidency (2006-2010), a new community and citizen services law was adopted that increased the permitted transmitting power to 25 watts, or 40 watts in the case of radio stations located in remote communities, including indigenous communities, in order to comply with Inter-American legal standards on promoting minority cultures. The new law also introduced two new elements. One was the need to be a “civil society organization” in order to be able to operate such a radio station under this law. The other was the right to broadcast advertising, but only for companies physically present in the area covered by the station’s signal. Maria Pia Matta, co-director of Radio Tierra and international president of the World Association of Community Radio Broadcasters (AMARC), criticises the Concert for passing this law, whose promulgation is still pending. “The notion of a limited geographical area won out as a criteria over a clear definition of what a community radio station or media is,” she said. “The law talks of ‘civil society organizations’ without any precision. They could be a protestant churches or businesses.” The number of community radio stations in Chile depends on whether you use the new law’s criteria or AMARC’s, which excludes stations that do political or religious proselytism. If you use the first, it is 350. If the second, 30. Matta is extremely critical of “the major error made by Michelle Bachelet in 2008 with the so-called ‘fast’ law, one which was promulgated and which prioritized the granting of perpetual frequencies to commercial radio stations.” Community radio stations, which are in worse shape after the February 2010 earthquake despite their proven usefulness during local emergency situations, are also the big losers from a decree signed by the current president in October 2010, which allows the redistribution of certain broadcast frequencies without setting aside any for media that a too small to compete in any bidding. Mapuche taboo “Are we witnessing a political upheaval?” asks Manuel Fuentes, the Santiago bureau chief of the Spanish news agency EFE. “It is clearly too soon to say. But it is obvious that the current disputes over educational and environmental issues are running up against a lopsided and brutal economic model. There is an increase in awareness and even an emerging citizenship that was reined in for a long time because of the trauma left by the dictatorship.” And, logically, it is where this grim heritage from the past is felt most that this sudden surge has been most marked. In Araucanía, the ancestral land of the Mapuche. There are long-standing ecological and political disputes between the Mapuche indigenous communities and agro-industrial groups linked above all to the powerful Matte and Angelini families. These families, which made much of their money from logging and fish farming, are reputed nowadays to possess 3 million hectares of land, five times more than the land still available to the Mapuche. The direct influence of their business interests accounts for the almost complete lack of coverage of Araucanía’s conflicts in the mainstream media. In fact, there is still an all-out taboo on media coverage of this subject, which the HydroAysén affair, a national issue, is only now barely beginning to lift. Charges were finally withdrawn on 22 June against Marcela Rodríguez, a young photographer for the Mapuexpress website who was arrested during an anti-HydroAysén demonstration in May. But would this have happened if the opposition to the dam project had been confined to Araucanía? It is a fair question, especially as it was around this time that documentary filmmaker Elena Varela’s film Newen Mapuche, about the Mapuche people’s land claims, was refused distribution by CORFO, a public agency that supports film production, on the grounds that it promoted a “negative image of Araucanía.” The now very discouraged Varela was arrested while shooting the film in 2008 and it was only two years later that she was finally acquitted of “links with a terrorist enterprise,” a charge that is a hangover from the dictatorship. Introduced under a 1984 law, the charge is nowadays applied only to Mapuche activists. “Nonetheless, the protests about HydroAysén have also introduced the Mapuche issue into the public debate,” Varela said. “It was only at the last moment that the public became aware of this hydroelectric project’s existence, after the contracts had been signed. People discovered that the facts had been hidden from them for a long time, that there was no real access to information.” Alternative roads Her view is shared by Flavia Liberona, an environmental activist who has been running the non-profit Terram for four years. “Most of the citizens who demonstrated against HydroAysén in Santiago did not know the details of the project and were not familiar with those remote southern regions where the dams were to be built. It is a sign that a new generation of media or information circuits is emerging.” Created as an NGO in 1997, Terram publishes a daily bulletin monitoring environmental issues that range from fishing and biodiversity to mining. Liberona says it now has 4,000 subscribers and is beginning to be seen as an authoritative source, even by the authorities. “As a result of the scale of the opposition to HydroAysén, a senator from the Aysén region, Antonio Horvath, adopted an ecologist stance although he is from the conservative right. Such support has played no small part in the Puerto Montt appeal court decision on 20 June to suspend the project. In other words, everything is up for debate again.” “Existing on the margins has ended up bringing us together in an alliance,” said Pia Figueroa, the head of Pressenza, an online agency that specializes in covering conflict and promoting non-violence. “The support of our external networks is decisive in the process of building alternative forms of communication.” Mauricio Weibel would not disagree. Weibel is currently working on creating a South American Union of Foreign Media Representatives, with an inaugural congress to be held in Santiago in October. “It is often easier for foreign media correspondents like me to obtain information, even from the authorities, than it is for the national media,” Weibel said. “The challenge now is knowing how to ensure that information about Chile that is initially reported abroad gets back and reaches the public that it concerns. I was, for example, one of the first to reveal government plans to control social networks nearly two years ago. The current protests were needed before the mainstream Chilean media finally decided to cover the story, which is still news.” Francisco Martorell of El Periodista is cautious, and foresees many more stages before news and information is truly democratized in Chile. “No political parties of any tendency show a firm commitment to freedom of expression and pluralism,” he said. “What’s more, the decriminalization of media offences such as defamation is still not a given. The danger of being imprisoned still exists for journalists.” The risk has been real for Martorell himself ever since he reported a pedophilia case in which a highly-placed person is implicated. EFE bureau chief Manuel Fuentes has been waiting for signs of a determination not to tolerate impunity ever since EFE photographer Victor Salas lost an eye after being hit repeatedly with a baton by a member of the carabinero police while covering a teachers’ demonstrations in Valparaíso in May 2008. The carabinero sergeant who attacked Salas has nonetheless been identified. So, what happened? “The prosecutor tried to close the case a year ago,” Fuentes said. “He had to back down because of all the evidence that the Investigations Police (PDI) gathered in the course of their investigation. But that unfortunately does not solve the problem of the military courts, which are in charge of the case because the accused is a carabinero.” The heritage of the 1973 military coup lives on. Nonetheless, as regards information and media pluralism, the fight is now under way for Chile to become something more than what Patricio Aylwin, at his inauguration as president in 1990, called “a democracy as far possible.” By Benoît Hervieu, Reporters Without Borders Americas Desk (with assistance from AMARC-International and Radio Tierra) Help by sharing this information News RSF_en to go furtherlast_img read more

Editor of pro-Iranian news website gets early release

first_img RSF_en Receive email alerts Russian peacekeepers deny foreign reporters access to Nagorno-Karabakh June 8, 2021 Find out more April 9, 2021 Find out more Reporters Without Borders is relieved to learn that Ramin Bayramov, the editor of the pro-Iranian news website Islamazeri.com, was granted an early release on 17 August after serving 13 months of an 18-month jail sentence on trumped-up drugs and firearms charges.”Bayramov spent more than a year in detention just for expressing views critical of the authorities,” Reporters Without Borders said. “Other journalists, such as Anar Bayramli in Azerbaijan and Farid Huseyn and Shahriyar Hajizade in Iran, continue to be hostages to the diplomatic tension between the two countries. They must be freed at once and granted due process.” Arrested on 11 July 2011, on the same day as several leaders of the Islamic opposition, Bayramov was initially charged with “activities hostile to Azerbaijan” before being convicted on a charge of illegal possession of firearms and drugs (see below).——09.03.2012 – Online journalist sentenced to 18 months in prisonReporters Without Borders is dismayed to learn that a court in the Baku district of Absheron yesterday sentenced online journalist Ramin Bayramov, the editor of the Islamazeri.az website, to 18 months in prison on charges of illegal possession of drugs and firearms. He has been detained since 11 July 2011.“Bayramov is almost certainly just the latest victim of a crackdown on pro-Iranian religious sectors in Azerbaijan,” Reporters Without Borders said. “Baku and Tehran must stop making journalists pay for the diplomatic dispute they are waging. Freedom of expression and information must be respected and Bayramov must be allowed the right to express his views whatever they may be.”There have been doubts about the reasons for his arrest from the outset. He was arrested on same day as one of the leaders of the Azerbaijani Islamic Party (IPA), Arif Ganiyev, and it was initially reported that the National Security Ministry suspected Bayramov of having links with the Iranian Cultural Centre in Baku and belonging to the radical Shiite group Jafari.But the prosecutor’s office nonetheless decided to charge him under criminal code articles 228.1 (illegal possession of firearms) and 234.1 (illegal possession of drugs). Ganiyev was convicted on the same charges on 26 January.The Islamazeri.az website covers Azerbaijani politics and current affairs from a conservative viewpoint that is critical of the government. It has, for example, opposed the government’s ban on wearing the hijab in schools.Photo :http://goo.gl/1SwF8 AzerbaijanEurope – Central Asia RSF calls for a fully transparent investigation after mine kills two journalists in Azerbaijan AzerbaijanEurope – Central Asia News August 20, 2012 – Updated on January 20, 2016 Editor of pro-Iranian news website gets early release center_img News Organisation “We’ll hold Ilham Aliyev personally responsible if anything happens to this blogger in France” RSF says News Help by sharing this information June 4, 2021 Find out more News to go further Follow the news on Azerbaijanlast_img read more

No-Hit Mets Lose an Away Game at Citi Field as Giants Fans Rule the Roost

first_imgSign up for our COVID-19 newsletter to stay up-to-date on the latest coronavirus news throughout New York View image | gettyimages.com Citi Field’s between innings distractions did seem lamer than usual. Trivial contests blared from the big screen in center field, featuring the bogus and the bored. We saw a kid out-stack plastic cups faster than a Mets shortstop; we watched another fan ride a stationary bike slower than our centerfielder. At one point, Triple Crown-winning jockey Victor Espinosa came into view larger than life to urge us all to yell, “Let’s go, Mets!” Obviously he’d recorded his appearance long before the game. As far as I could tell, he drew some half-hearted cheers, but more out of respect for his historic Belmont Stakes ride than anything going on in this Queens ballpark.You could say the kiss-cam was the hottest action of the night. But that would be unfair, really, because players on both teams made some outstanding plays. Great leaping catches. Some heads-up double plays, such as when Mets’ second baseman Ruben Tejada snagged a line drive, swirled and tagged out a Giant base-runner caught between first and second for a double play.And let us note that the Mets did win a challenge at first base. We all could see that Lucas Duda did indeed have his toe barely touching the bag when the throw came in. We started shouting in unison, “Out! Out! Out!” We yelled, “Challenge!” And, dutiful manager that he is, Collins emerged from the dugout and told the umps he wanted a do-over. Surprisingly, for once he was rewarded—the call was reversed!But that was the only time anything Collins tried worked out. He did pull an interesting stunt late in the game, making a meaningless pitching change just to keep Heston on first base longer so he might cool off. Yes, in this game, even the Giants pitcher had gotten a hit (two, in fact).The Mets’ hapless Dillon Gee had just come in to relieve Syndergaard. He had essentially thrown batting practice for the Giants—giving up a whopping home run that bounced off the Pepsi Porch on the upper deck. When Collins replaced Gee, that move didn’t play out, either. Heston came back out on the mound even stronger.Meanwhile, across town, the Yankees were predictably beating the Washington Nationals, 6-1, giving the Mets a false sense of superiority by letting them share first place in their division with the equally mediocre Nats. Comparing official attendance figures is revealing: 23,155 people came to Citi Field but 36,613 showed up at Yankee Stadium.I don’t regret watching a no-hitter in person. How many times can you say that? Every out, every pitch, counted. Indeed, the mood of the people leaving Citi Field seemed remarkably upbeat for a Mets defeat. Maybe it really was a Giants’ hometown crowd and the Mets were the away team. That’s what I felt, anyway.Afterwards, at the Port Washington train station, I noticed three late-middle-aged ladies chatting happily as they slowly strolled down the platform toward the parking lot. They’d clearly been to Citi Field because one clutched a Mets paraphernalia bag—she hadn’t come from Macy’s. She gladly told me they’d all seen the Giants win, but they were actually Yankees supporters! She asked me if I was a Mets fan. I said, “I think so.”They laughed. For baseball fans it was a great night to enjoy the sport because the final result was so rare.As for this season, that Giants team certainly looks like a well-rounded winning machine. Wish I could say the same about mine. I go to Citi Field and see Bernie Madoff’s smiling face floating over right field. And when I drive home, I have to hear the unhappy recap broadcast on Rush Limbaugh’s radio station, WOR. I think Mets announcers Howie Rose and Josh Lewin deserve better. So do we all. [dropcap]A[/dropcap]s Mets’ losses go, you could put this one in the history books. San Francisco Giants rookie pitcher Chris Heston (who dat?) won his 13th start in the Major Leagues with a stellar performance that had fans at Citi Field, despite their conflicted loyalty, actually rooting him on in the ninth inning, standing up and clapping in anticipation for that final strike.In all, three Mets players got hit, but none got a hit. The last time they’d been “no-hit” was 1993.The night started off strangely in Queens because the attendance was sparse and those in the stands with any energy seemed to be San Francisco fans. And yet here was a battle between two National League teams leading their respective divisions, both in first place, the Mets in the East, the Giants in the West. But those on hand with any demonstrable enthusiasm really seemed to be wearing the Giants’ tell-tale orange. Was it because they’d won the World Series last year?At one point in the game, with the Giants up 4-zip, an elderly man wearing an orange and blue Mets jacket got up in my row to leave, and with hardly any prompting, said in his New York accent, “I’m rooting for the Giants! I can’t stand the Mets management. Look at that infield. They’ve got guys playing positions they’ve hardly played before. And their hitters are terrible. It’s all because of Madoff.”We nodded in agreement. It’s not a good sign when the Mets player with the best average is the pitcher, Noah Syndergaard, who came in with a fearsome .400—more than a hundred points than his nearest teammate. By the time he was pulled, his average had sunk to .350. And the poor Mets catcher Anthony Recker finished the game getting plunked and seeing his average sink to .150. How did the lineup get so thin and their hitting get so anemic? Unlike some fans, I don’t blame General Manager Sandy Alderson and Manager Terry Collins. I believe they’re working with the best they’ve got.But I don’t let the Mets ownership off the hook for putting this “product” on the field. Certainly, Fred Wilpon and his Sterling Equities dodged a bullet after Bernie Madoff’s millions went up in smoke. Instead of facing SEC litigation, they were able to hold onto the team they’d acquired from Nelson Doubleday in 2002. These were the kinds of thoughts racing through my head as I watched Tuesday night’s game unfold with a mixture of anger and awe.The 27-year-old Heston was reportedly just a “stopgap starter”—the Giants best-known aces are still to come—but despite his 4.29 ERA he was masterful, flummoxing Mets’ batters with devilish pitches down and in and down and away. His change-up and his sinker were, apparently, unhittable. Occasionally our guys would think they’d worked out four balls and would start toward first base only to be punched out by the plate umpire and sent to the dugout. Heston actually walked no one. Also to his credit, he threw the first no-hitter of the 2015 Major League season.But we Mets fans on hand didn’t begin to appreciate his progress or his prowess until the seventh inning when we foolishly still clung to false hope. View image | gettyimages.comlast_img read more